Vi tror på, at vi lærer bedst gennem interaktion og refleksion mellem mennesker. I en multikulturel og global verden, er kultur efterhånden blevet det, der både samler og adskiller os.
For nyankomne eller allerede bosatte personer med anden etnisk baggrund, kan integrations-indsatser og tilhørende løsningsforslag have den modsatte effekt af hvad der er intentionen. Derfor har vi i KHRS Academy valgt at bruge en helhedsorienteret og målrettet tilgang til integrationsindsatsen.
Vi tror på, at vi lærer bedst gennem interaktion og refleksion mellem mennesker. I en multikulturel og global verden, er kultur efterhånden blevet det, der både samler og adskiller os.
For nyankomne eller allerede bosatte personer med anden etnisk baggrund, kan integrations-indsatser og tilhørende løsningsforslag have den modsatte effekt af hvad der er intentionen. Derfor har vi i KHRS Academy valgt at bruge en helhedsorienteret og målrettet tilgang til integrationsindsatsen.
Vores syn er, at en helhedsorienteret indsats, samt et individuelt erhvervsrettet sprogundervisningsforløb, er vejen frem til at få flere integrationsborgere og tosprogede i beskæftigelse og fastholde dem på arbejdsmarkedet. Vi formår som virksomhed både at identificere styrker og svagheder ved virksomhedsrettede indsatser. For os er det vigtigt, at integrationsborgerne, som deltager i vores projekter, oplever, at der skabes både resultater og en sammenhæng gennem hele forløbet, således, at deltagerene oplever, at de får nogle meningsfulde resultater ud af at være med.
Ud fra vores mangeårige erfaringer og tværfagligt integrationsarbejde vurderer vi, at særligt følgende udgør reelle problemstillinger og forhindringer for ‘vellykket’ integration:
Ud fra vores mangeårige erfaringer og tværfagligt integrationsarbejde vurderer vi, at særligt følgende udgør reelle problemstillinger og forhindringer for ‘vellykket’ integration:
Kulturforskelle, herunder traditionelle kønsroller og opdragelsesmønstre.
Sprogbarrierer og manglende evne eller motivation til læring og udvikling.
Samfundsnormer, herunder sammenstød mellem respektive samfundsmæssige værdisæt, samt verdenssyn, egne kulturelle værdier og/eller religiøse overbevisninger.
Arbejdsmarkedstilknytning, herunder ingen arbejdsidentitet og/eller manglende erhvervserfaring.
KHRS bygger på mange års arbejde og erfaringer med målgruppen af integrationsborgere og tosprogede. Gennem dette arbejde har vi fundet frem til hvad der virker i praksis indenfor beskæftigelses- og integrationsområdet.
I vores verden findes der ingen standardløsninger i arbejdet med mennesker. Hver borger får et individuelt tilrettelagt forløb tilpasset borgerens situation, behov og forudsætninger. Vores effektive og veludviklede metoder tager højde for de krav og forventninger, der stilles på det nordiske arbejdsmarked.
Grundpillen bag KHRS Academy er unikke værktøjer, der retter sig mod faglig, personlig og sproglig opkvalificering, samt styrkelse af fastholdelsen blandt målgruppen af integrationsborgere og tosprogede.
I 2016 begyndte vi at undervise. Undervisningen, der i dag går under navnet branchedansk, foregik på dansk med fokus på branchens sprog og vendinger, og blev understøttet af integrationsborgernes modersmål. Derfor blev undervisningsforløbet udbudt på følgende 8 sprog:
Metode og strategier Med målet om at få indvandrerkvinder i beskæftigelse har vi udarbejdet modeller og implementeret disse i indsatsen, hvilke har vist sig at være effektive. Nedenstående værktøj er integreret i vores forløb: • Opsporingsværktøj • Udredningsværktøj • Dialogværktøj • Værktøj til måling af progression på borgerniveau og kompetencekort Værktøjskasse målrettet indvandrerkvinder Værktøjerne er inddelt i tre kategorier, som tager udgangspunkt i de enkelte kvinders ressourcer og kompetencer. • Kvinder kun med beskæftigelsesudfordringer • Kvinder med sprogbarriere og beskæftigelsesudfordringer • Kvinder med sociale, kulturelle og/eller familiemæssige udfordringer