Et Erasmusprojekt, i samarbejde med partnere fra Finland og Sverige.
Dette projekt fokuserer også på at styrke den mentale sundhed på arbejdspladsen, ved at gå i dialog med medarbejdere, med henblik på at styrke interkulturel kulturforståelse og kommunikation.
Fokus er her mere internationalt, og forsøger at formidle den kulturelle kontekst af en nordisk arbejdsplads til målgruppen.
Dette projektsamarbejde, er indgået med organisationer fra Belgien, Kroatien, Tyskland og Slovenien.
Hovedfokus for projektet er, at give udvikle opkvalificerende onboardingmateriale til hospitalitysektoren, som er tilgængeligt på partnerlandendes sprog, samt de mest hyppige sprog, blandt ansatte i hospitalitysektoren.
Mange af disse, kommer fra tredjelande og har muligvis begrænset skolegang. Derfor er det vigtigt, at sikre at de får en ordentlig oplæring inden de sættes i arbejde.
I 2025, har KHRS startet et projekt i samarbejde med Human House, støttet af Velliv Foreningen.
Formålet med dette projekt, er at styrke den mentale sundhed på arbejdspladsen, ved at forebygge krænkende adfærd og misforståelser, samt at give medarbejderstaben værktøjer til at styrke deres interkulturelle forståelse.
Projektet blev officielt indledt i marts, med trivselssamtaler blandt flere medarbejdere, hvor repræsentanter fra Human House deltog. Disse samtaler, skal danne det empiriske grundlag for hvilke tiltag der skal igangsættes for at nå projektmålene.
Dette projekt, er også et Erasmusprojekt, i samarbejde med en svensk organisation.
Formålet er, at forbedre mulighederne for en målgruppe af indvandrerkvinder i hovedstads- og Malmøområdet, for at tage en uddannelse der lader dem varetage arbejdsopgaver i sundhedssektoren.
Dette gøres både for at hjælpe en målgruppe i job, som har udfordringer med at indgå på arbejdsmarkedet, grundet fx. sprogbarrierer, men samtidig for at aflaste et hårdt presset plejepersonale.
I dette projekt, samarbejder KHRS med organisationer fra Sverige, Polen, Danmark og Ukraine, om at gøre integrationsprocessen nemmere for ukrainske flygtninge i de pågældende lande.
Projektmidlerne er ansøgt gennem Erasmus. Formålet er, at give opkvalificerende kurser til ukrainske flygtninge, indenfor de fag de primært beskæftiger sig med i de deltagende lande, samt give dem en samfundsmæssig onboarding ift. digitale systemer, kultur mm.
Formål
Projektets overordnede formål er at styrke både ledige og beskæftigede borgers kompetencer og basale færdigheder, herunder sociale, sproglige og faglige færdigheder og kompetencer. Ambitionen er at udruste integrationsborgere til at begå sig på det danske arbejdsmarked ud fra opstillede krav og forventninger, hvor motivation, udvikling og fastholdelse er nøgleord. I dette projekt er deltagelse for udvalgte kommuner omkostningsfrit. Den enkelte kommune kan have mellem 5-10 kursister med i opstartsfasen.
Vores inspiration stammer fra Sverige, hvor et tilsvarende projekt ”Integration i Sommenbygd” havde succes. I 2006 udviklede vi i samarbejde med Gribskov Kommune og Integrationsministeriet en særlig undervisningsmodel, kendt som ”Gribskovmodellen 44 point”. Modellen var målrettet en særlig gruppe kvinder fra ikke-vestlige lande. Kvinderne havde større sproglige, helbredsmæssige og sociale begrænsninger og derved svært ved at komme i arbejde. Den samlede beskæftigelseseffekt var 60%. Point 44 modellen blev udviklet til Branchepakkemodellen, som forskellige kommuner arbejder med i dag. Læs mere her.
I 2007 indgik vi et samarbejde med Hvidovre Kommune om et lignende projekt. Projektet var målrettet langtidsledige kvinder med anden etnisk baggrund i alle aldersgrupper med helbredsproblemer. Det lykkedes at få over 50 % kvinder i arbejde.
De deltagene kvinder i projektet havde typisk et manglende kendskab og erfaringer med det danske arbejdsmarked.
Formålet med projektet var at øge deltagernes motivation til at tage et job, få dem til at se fordelene ved at have et job og at være selvforsørgende.
Projektet, der løb fra den 15. maj 2018-1. december 2019, er støttet af STAR med henblik på at få borgere langt fra arbejdsmarkedet i beskæftigelse gennem opkvalificering og en helhedsorienteret indsats. Målet er, at KHRS skal opnå 50% af de 35 borgere, der starter op. KHRS har opnået at få 75% af deltagerne i ordinær beskæftigelse. Målgruppen for projektet var langtidsledige borgere på enten dagpenge eller kontanthjælp.
Projektet kom til verden i 2008 i samarbejde med Københavns Kommune. Projektet var en opkvalificerings- og indslusningsindsats målrettet de svageste ledige målgrupper med ringe eller ikke eksisterende faglige kvalifikationer og langvarig ledighed.
I 2016 udviklede KHRS ApS sammen med Københavns Kommune og Jobservice Danmark (STAR) opkvalificeringsforløbet ”New Resources”. Formålet med projektet “New Resources” er et særligt tilrettelagt virksomhedsforløb målrettet ufaglærte og kortudannede flygtninge, indvandrere og familiesammenførte med sprogbarriere, samt ingen eller begrænset brancheerfaring. Kandidaterne er enten nyankomne eller har haft få års ophold i Danmark. Fælles for målgruppen er, at de har behov for faglig og sproglig opkvalificering og indsigt i dansk arbejdskultur for at kunne opnå beskæftigelse på arbejdsmarkedet. Læs mere her.
Projekt MTA er et projekt, hvor KHRS i tæt samarbejde med kommuner har til opgave, at få flygtninge, kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere ind på arbejdsmarkedet gennem praktisk og teoretisk opkvalificering indenfor rengøringsbranchen.
KHRS starter deltagerne op i virksomhedspraktik i KHRS’s egne undervisningslokaler med autentisk inventar og faciliteter fra servicebranchen, så der skabes en unik forståelse for branchen. De får øgede kompetencer igennem intensiv træning af konkrete arbejdsrutiner, rengøringsprodukter, ergonomi og førstehjælp.
KHRS deltager i Københavns Kommunes Code of Care med at tage initiativ og hjælpe udsatte borgere og/eller borgere tabt i systemet og er udenfor arbejdsmarkedet.
Som led i aftalen om mere virksomhedsrettet danskuddannelse til voksne udlændinge fra 2016 udbyder KHRS fra 2018 branchedansk undervisning på arbejdspladsen. Undervisningen foregår på dansk, men understøttes med undervisningsmateriale, som KHRS har udviklet på 8 forskellige sprog: arabisk, kurdisk, kurmanji, swahili, tyrkisk, dari, farsi og tigrinsk. Undervisningen er tilpasset den enkelte kursists niveau, og der anvendes visuelle virkemidler i undervisningen, som billeder og video, for at gøre materialet tilgængeligt for alle deltagere uanset niveau eller om kursisten er ordblind eller analfabet.
Vores nyeste projekt er et samarbejde med repræsentanter fra Danmark, Sverige, Norge og Finland. Igennem dialog, workshops, og virtuelle møder, vil vi udarbejde introduktionsvideoer til migranter, på deres modersmål. Formålet er bl.a. at introducere migranterne for de faglige krav og forventninger, der er til dem. Dette styrker integrationen, samt møder de høje forventninger fra sundhedssektoren og hotel-og restaurationsbranchen. Dette projekt er i de tidligere stadier og befinder sig stadig i en ansøgningsrunde, dog er vi stolte over, at vores samarbejde er blevet godkendt i første runde.
Projektet er støttet af STAR og bidrager til, at ansatte der grundet nedslidning, har svært ved at klare deres jobfunktion, bliver på arbejdsmarkedet og får en ny jobfunktion i eller uden for virksomheden. Projektet har været igangsat siden 1. september 2020 og har indtil videre omfattet deltagelse af 20 medarbejdere. Størstedelen af de medarbejdere, som KHRS har valgt til at indgå i projektet og som derfor indgår i sporskifteordningen har mere end 15 til 30 års anciennitet hos KHRS.